Zapytanie w sprawie zagród edukacyjnych
Szanowny Panie Ministrze!
W związku ze wzrostem zainteresowania rodziców kontaktem dzieci ze zwierzętami i pojawieniem się odpowiedniej oferty przygotowanej przez zagrody edukacyjne zwracam się z następującymi pytaniami:
- Jaka jest dokładna liczba zagród edukacyjnych w Polsce?
- Jaka jest wielkość pogłowia zwierząt utrzymywanych w zagrodach edukacyjnych, wraz z podziałem na gatunki?
- Jakie są przyjmowane standardy ochrony zwierząt w tych zagrodach?
- Czy osoby prowadzące zagrody edukacyjne posiadają odpowiednie kwalifikacje?
- Proszę wskazać, na jakiej podstawie te kwalifikacje są uznawane?
- Czy dla osób prowadzących zagrody edukacyjne są specjalne kursy dotyczące dobrostanu zwierząt?
- Czy dobrostan zwierząt w zagrodach edukacyjnych był weryfikowany przez Inspekcję Weterynaryjną?
- Czy są dostępne wyniki kontroli zagród edukacyjnych? Jeśli tak, to proszę o ich udostępnienie.
- Czy dochodziło do naruszeń dobrostanu zwierząt? Jeśli tak, to jaka jest liczba tych naruszeń?
- Jakie kroki podjęto, by nie dochodziło do naruszeń dobrostanu zwierząt?
- Jakie sankcje zostały nałożone w związku z naruszeniami dobrostanu zwierząt w zagrodach edukacyjnych?
- Czy od osób planujących prowadzenie zagrody edukacyjnej wymaga się poświadczenia o niekaralności za przestępstwa przeciwko zwierzętom przewidziane w ustawie o ochronie zwierząt?
- Czy do zagród edukacyjnych pozyskuje się zwierzęta bezdomne?
Z poważaniem,
Małgorzata Tracz
TREŚĆ PISMA JAKIE DOSTALIŚMY O ZAGRODACH EDUKACYJNYCH
Zooterapia, zooedukacja i zooanimacja powinny w swoim założeniu pomagać kształtować etyczny stosunek do zwierząt, tak w zakresie socjalizacji, kontaktu a nawet chowu i hodowli. Wraz ze wzrostem zainteresowania rodziców kontaktem dzieci ze zwierzętami i pojawieniem się odpowiedniej oferty coraz bardziej odchodzimy od prawidłowych standardów opieki nad zwierzętami domowymi i zagrodowymi. Do głosu dochodzą osoby które nie kierują się dobrem zwierząt tylko możliwością szybkiego zarobku i z zooanimacji chcą stworzyć dochodowy interes.
1/Dzieci uczą się od najmłodszych lat, że pies ma wykonywać sztuczki cyrkowe, zwierzęta można eksploatować do woli, przekarmiać je pokarmem niedostosowanym do ich diety a wszystko po to by ludzie mieli rozrywkę.
Coś co powinno uczyć prawidłowych wzorców postępowania zostało zdegenerowane i nabrało zgoła odmiennego charakteru.
2/Kolejnym problemem jest sprzedaż certyfikatów na tzw kursach elearningowych, które nie mają nic wspólnego z kursem. Jest to kilka stron do przejrzenia i otrzymuje się zaświadczenie, że mogę dopuszczać zwierzęta do pracy z człowiekiem. W rozmowie ze znajomymi zooterapeutami, każdy z nich zna co najmniej kilka osób, które takie certyfikaty nabyły.
W taki sposób nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje - nie tylko w zakresie pracy ze zwierzętami.
Istnieje ogólne przekonanie, że skoro sąsiad kupił certyfikat i prowadzi zagrodę, to nie ma wymogu posiadania jakiegokolwiek uprawnienia do dopuszczania zwierząt do pracy z ludźmi.
Osoby kupujące certyfikat dalej nie wiedzą o co chodzi w tej pracy, nie rozumieją jej mechanizmów, technik, ćwiczeń. Nikt ich nie przygotował do chowu i socjalizacji zwierząt. Internet zalewany jest przez zajęcia, w których każdy specjalista zauważy, że zwierzęta są przemęczane, przekarmiane a poziom stresu u nich często sięga zenitu.
Na dzień dzisiejszy tylko 30% osób pracujących ze zwierzętami w relacji z człowiekiem posiada zaświadczenie ukończenia szkolenia stacjonarnego a w przypadku pracy ze zwierzętami gospodarczymi jest to niecałe 2%. Dane pochodzą ze Związku Zooterapeutów i Przewodników Zwierząt Pracujących z siedzibą w Katowicach.
3/Od 2022 roku istnieje ogólnopolski rejestr (sieć zagród edukacyjnych https://zagrodaedukacyjna.pl/ ). Aby prowadzić tego typu zagrodę wystarczy jedynie wpis. Nie ma żadnych innych wymogów, takich jak wykształcenie, standardy pracy, chowu zwierząt etc. Sam wpis stanowi reklamę i zachętę do spędzania czasu ze zwierzętami dla przedszkolaków i uczniów. Nikt się nie zastanawia, czy program takiej zagrody jest etyczny dla zwierząt.
Osoby korzystające z takiego wpisu uważają, że Sieć zagród edukacyjnych została stworzona przez Ministerstwo Rolnictwa.
4/Popularność zagród zwierzęcych wymaga jak najszybszego określenia standardów dopuszczania zwierząt do kontaktu z człowiekiem, nauki właścicieli prawidłowego chowu i socjalizacji oraz posiadania certyfikatów otrzymanych po odbytym kursie stacjonarnym.
Stworzenie zespołu specjalistów, którzy określą ramy pracy tego typu zagród oraz standardów, chowu, przygotowania i bieżącej oceny ich zdolności zdrowotnych, psychicznych i emocjonalnych.
5/Posiłkując się doświadczeniami z innych krajów Unii Europejskiej oraz naszych rodzimych stadnin, powinna w takim gospodarstwie pracować osoba posiadająca co najmniej wykształcenie technika weterynarii a preferowane powinno być wyższe zootechniczne lub weterynaryjne. Do jej obowiązków powinno należeć nadzór nad prawidłową i etyczną pracą ze zwierzętami oraz dobór zwierząt do pracy z ludźmi. Zgodnie z pismem otrzymanym z Ministerstwa Rolnictwa w 2021 roku, takie wymogi powinny być stawiane osobom dopuszczającym zwierzęta do pracy z ludźmi, jednak ten przepis jest do dnia dzisiejszego martwy.