Zapytanie w sprawie zagród edukacyjnych

Zapytanie w sprawie zagród edukacyjnych

Szanowny Panie Ministrze! 

W związku ze wzrostem zainteresowania rodziców kontaktem dzieci ze zwierzętami i pojawieniem się odpowiedniej oferty przygotowanej przez zagrody edukacyjne zwracam się z następującymi pytaniami: 

  1. Jaka jest dokładna liczba zagród edukacyjnych w Polsce? 
  2. Jaka jest wielkość pogłowia zwierząt utrzymywanych w zagrodach edukacyjnych, wraz z podziałem na gatunki? 
  3. Jakie są przyjmowane standardy ochrony zwierząt w tych zagrodach? 
  4. Czy osoby prowadzące zagrody edukacyjne posiadają odpowiednie kwalifikacje? 
  5. Proszę wskazać, na jakiej podstawie te kwalifikacje są uznawane? 
  6. Czy dla osób prowadzących zagrody edukacyjne są specjalne kursy dotyczące dobrostanu zwierząt? 
  7. Czy dobrostan zwierząt w zagrodach edukacyjnych był weryfikowany przez Inspekcję Weterynaryjną? 
  8. Czy są dostępne wyniki kontroli zagród edukacyjnych? Jeśli tak, to proszę o ich udostępnienie. 
  9. Czy dochodziło do naruszeń dobrostanu zwierząt? Jeśli tak, to jaka jest liczba tych naruszeń? 
  10. Jakie kroki podjęto, by nie dochodziło do naruszeń dobrostanu zwierząt? 
  11. Jakie sankcje zostały nałożone w związku z naruszeniami dobrostanu zwierząt w zagrodach edukacyjnych? 
  12. Czy od osób planujących prowadzenie zagrody edukacyjnej wymaga się poświadczenia o niekaralności za przestępstwa przeciwko zwierzętom przewidziane w ustawie o ochronie zwierząt? 
  13. Czy do zagród edukacyjnych pozyskuje się zwierzęta bezdomne? 

Z poważaniem, 
Małgorzata Tracz 

TREŚĆ PISMA JAKIE DOSTALIŚMY O ZAGRODACH EDUKACYJNYCH  

Zooterapia, zooedukacja i zooanimacja powinny w swoim założeniu pomagać kształtować etyczny stosunek do zwierząt, tak w zakresie socjalizacji, kontaktu a nawet chowu i hodowli. Wraz ze wzrostem zainteresowania rodziców kontaktem dzieci ze zwierzętami i pojawieniem się odpowiedniej oferty coraz bardziej odchodzimy od prawidłowych standardów opieki nad zwierzętami domowymi i zagrodowymi. Do głosu dochodzą osoby które nie kierują się dobrem zwierząt tylko możliwością szybkiego zarobku i z zooanimacji chcą stworzyć dochodowy interes. 

  

1/Dzieci uczą się od najmłodszych lat, że pies ma wykonywać sztuczki cyrkowe, zwierzęta można eksploatować do woli, przekarmiać je pokarmem niedostosowanym do ich diety a wszystko po to by ludzie mieli rozrywkę. 

Coś co powinno uczyć prawidłowych wzorców postępowania zostało zdegenerowane i nabrało zgoła odmiennego charakteru. 

  

2/Kolejnym problemem jest sprzedaż certyfikatów na tzw kursach elearningowych, które nie mają nic wspólnego z kursem. Jest to kilka stron do przejrzenia i otrzymuje się zaświadczenie, że mogę dopuszczać zwierzęta do pracy z człowiekiem. W rozmowie ze znajomymi zooterapeutami, każdy z nich zna co najmniej kilka osób, które takie certyfikaty nabyły. 

W taki sposób nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje - nie tylko w zakresie pracy ze zwierzętami. 

Istnieje ogólne przekonanie, że skoro sąsiad kupił certyfikat i prowadzi zagrodę, to nie ma wymogu posiadania jakiegokolwiek uprawnienia do dopuszczania zwierząt do pracy z ludźmi. 

Osoby kupujące certyfikat dalej nie wiedzą o co chodzi w tej pracy, nie rozumieją jej mechanizmów, technik, ćwiczeń. Nikt ich nie przygotował do chowu i socjalizacji zwierząt. Internet zalewany jest przez zajęcia, w których każdy specjalista zauważy, że zwierzęta są przemęczane, przekarmiane a poziom stresu u nich często sięga zenitu. 

Na dzień dzisiejszy tylko 30% osób pracujących ze zwierzętami w relacji z człowiekiem posiada zaświadczenie ukończenia szkolenia stacjonarnego a w przypadku pracy ze zwierzętami gospodarczymi jest to niecałe 2%. Dane pochodzą ze Związku Zooterapeutów i Przewodników Zwierząt Pracujących z siedzibą w Katowicach. 

  

3/Od 2022 roku istnieje ogólnopolski rejestr (sieć zagród edukacyjnych https://zagrodaedukacyjna.pl/ ). Aby prowadzić tego typu zagrodę wystarczy jedynie wpis. Nie ma żadnych innych wymogów, takich jak wykształcenie, standardy pracy, chowu zwierząt etc.  Sam wpis stanowi reklamę i zachętę do spędzania czasu ze zwierzętami dla przedszkolaków i uczniów. Nikt się nie zastanawia, czy program takiej zagrody jest etyczny dla zwierząt. 

Osoby korzystające z takiego wpisu uważają, że Sieć zagród edukacyjnych została stworzona przez Ministerstwo Rolnictwa. 

  

4/Popularność zagród zwierzęcych wymaga jak najszybszego określenia standardów dopuszczania zwierząt do kontaktu z człowiekiem, nauki właścicieli prawidłowego chowu i socjalizacji oraz posiadania certyfikatów otrzymanych po odbytym kursie stacjonarnym. 

Stworzenie zespołu specjalistów, którzy określą ramy pracy tego typu zagród oraz standardów, chowu, przygotowania i bieżącej oceny ich zdolności zdrowotnych, psychicznych i emocjonalnych. 

  

5/Posiłkując się doświadczeniami z innych krajów Unii Europejskiej oraz naszych rodzimych stadnin, powinna w takim gospodarstwie pracować osoba posiadająca co najmniej wykształcenie technika weterynarii a preferowane powinno być wyższe zootechniczne lub weterynaryjne. Do jej obowiązków powinno należeć nadzór nad prawidłową i etyczną pracą ze zwierzętami oraz dobór zwierząt do pracy z ludźmi.  Zgodnie z pismem otrzymanym z Ministerstwa Rolnictwa w 2021 roku, takie wymogi powinny być stawiane osobom dopuszczającym zwierzęta do pracy z ludźmi, jednak ten przepis jest do dnia dzisiejszego martwy.